Verejná voľba kandidátov na ústavných sudcov je vhodnejšia a plne demokratická

Organizácia VIA IURIS je presvedčená, že kandidáti na ústavných sudcov by mali byť volení vo verejnej voľbe. Podľa zákona o rokovacom poriadku NRSR by mali byť kandidáti na ústavných sudcov volení vo verejnej voľbe. Poslanci však môžu rozhodnúť, že namiesto verejnej voľby sa bude konať tajná voľba kandidátov.

PREČO ANO – Verejnej voľbe

Verejná voľba je nevyhnutná na to, aby občania vedeli za koho hlasovali nimi volení poslanci parlamentu. Verejná voľba je plne demokratická, pretože v demokracii by sa mali poslanci zodpovedať za svoje hlasovanie občanom. Občania sa v takých dôležitých veciach, ako je voľba ústavných sudcov na 12 rokov, musia dozvedieť, za koho jednotliví poslanci hlasovali. Inak hrozí, že na základe tajných zákulisných dohôd budú v tajnej voľbe zvolení kontroverzní a nevhodní kandidáti, a poslanci nebudú niesť za svoje hlasovanie zodpovednosť voči voličom.

PREČO NIE – Tajnému hlasovaniu

V uplynulých dňoch sa niektorí predstavitelia politických strán postavili proti verejnej voľbe. Uviedli, že verejná voľba kandidátov by bola iba „hrou na transparentnosť“, že  tajná voľba je údajne „výdobytkom Nežnej revolúcie a vďaka nej môžu poslanci hlasovať podľa svojho presvedčenia a svedomia“.

Tieto argumenty však neobstoja. Výdobytkom Nežnej revolúcie je to, že občania môžu tajne voliť vo voľbách poslancov parlamentu, aby nikto nemohol byť prenasledovaný za to, koho volil. To sa však nevzťahuje na hlasovanie poslancov v parlamente. Poslanci parlamentu sú v úplne inom postavení. Demokracia vyžaduje, aby poslanci parlamentu boli zodpovední občanom za svoje hlasovanie, preto musia občania vedieť, ako poslanci hlasovali.

Aj vzhľadom na to, že kandidujú viacerí kandidáti výrazne spojení s politikou a politickými stranami alebo viacerí kontroverzní kandidáti, majú občania právo vedieť, ktorí poslanci za týchto kandidátov hlasovali.

Pri tajnom hlasovaní by mohli byť na základe tajných zákulisných dohôd zvolení kontroverzní a nevhodní kandidáti. Už prijímanie zmeny ústavy týkajúcej sa voľby ústavných sudcov v októbri minulého roka ukázalo, že za kľúčový pozmeňujúci návrh SMERu, ktorý zvyšoval vplyv politických strán na voľbu ústavných sudcov a okliešťoval právomoci prezidenta, vo verejnom hlasovaní hlasovali spolu s vládnymi stranami aj poslanci strany KOTLEBA – ĽSNS, Sme rodina a viacerí nezávislí poslanci. Pri tajnom hlasovaní by tak voliči nemali možnosť zistiť, či strany alebo poslanci, ktorým dali hlas, nezmenili svoje deklarované hodnotové postoje.

 

Share This