
Výzva pre prezidenta: Nepodpíšte ruský zákon proti aktívnym ľuďom
16. apríla 2025 schválila vládna koalícia strán SMER, HLAS a SNS zákon proti mimovládnym organizáciám. Tento zákon je nielen hanebný, ale najmä mnohé jeho ustanovenia sú v rozpore s právom EÚ a v rozpore s našou ústavou. Občianska Platforma pre demokraciu preto vyzýva prezidenta Petra Pellegriniho aby ruský zákon proti aktívnym ľuďom nepodpísal.
Vážený pán prezident,
dovoľujeme si Vás osloviť v súvislosti so zákonom, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby, ktorý 16. 4. 2025 prijala Národná rada Slovenskej republiky.
Mimovládne neziskové organizácie sú v každej modernej rozvinutej demokratickej spoločnosti považované za dôležitý pilier demokracie, významného partnera štátu a samospráv, ako aj dôležitého aktéra v oblastiach, kde štát či samospráva potrebujú pomoc a podporu pri napĺňaní sociálnych, zdravotníckych, vzdelávacích, rozvojových, environmentálnych, ľudsko-právnych, kultúrnych, či iných zámerov a politík.
Organizácie slovenskej občianskej spoločnosti si vždy ctili otvorený dialóg medzi štátom a občianskou spoločnosťou – realizovaný napr. prostredníctvom Rady vlády pre mimovládne neziskové organizácie. Podieľajú sa na realizácii množstva štátnych politík, príprave koncepčných materiálov a legislatívy, zlepšovaní prístupu verejnosti k informáciám a podpore participácie na správe vecí verejných. V čase najťažších kríz (kovidovej, migračnej, vojny na Ukrajine, atď.) aktívne pomáhali štátu a samosprávam so zvládnutím negatívnych následkov týchto udalostí na občanov, komunity i celú spoločnosť. V neposlednom rade, mimovládne neziskové organizácie vždy zohrávali dôležitú úlohu v tých oblastiach života našej spoločnosti, kde štát nedokázal občanom zaručiť potrebné služby (zdravotníctvo, sociálne veci, vzdelávanie, atď.) a pomoc.
Sme preto mimoriadne znepokojení, že práve v tejto situácii Národná rada Slovenskej republiky schválila zákon, ktorý neprešiel riadnym legislatívnym procesom, aj napriek tomu, že vo významnej miere vznikal na Úrade vlády SR (a bol podporený uznesením Vlády SR) nebol predmetom riadneho participatívneho procesu prípravy a opakovane bol počas schvaľovania zásadným spôsobom menený jeho obsah (takže zo zákona, ktorý bol predložený ako zákon o označovaní mimovládnych neziskových organizácií, sa v procese schvaľovania stal zákon o lobingu a následne, keď označovanie a lobing z návrhu vypadli, sa z neho stal zákon, ktorý vraj má zlepšovať transparentnosť občianskeho sektora).
Sme mimoriadne znepokojení, že tento zákon diskriminuje právne formy, prostredníctvom ktorých na Slovensku pôsobia subjekty občianskej spoločnosti oproti iným právnym formám (napr. komerčným firmám, cirkvám či odborom). Sme presvedčení, že schválený zákon je nevykonateľný, neprimerane zvyšuje byrokraciu a administratívnu záťaž – nielen pre mimovládne neziskové organizácie, ale aj pre orgány štátu a samosprávy – a je v rozpore s judikatúrou Súdneho dvora EÚ a Európskeho súdu pre ľudské práva.
Hlavné výhrady mimovládnych neziskových organizácií voči schválenej verzii zákona, ako ich spracovali právnici VIA IURIS:
- za pravdepodobne protiústavné považujeme plošné zbieranie a zverejňovanie osobných údajov darcov (a to tak fyzických osôb ako aj právnických osôb). Mimovládne neziskové organizácie sú súkromnoprávne subjekty, ktorých postavenie nie je porovnateľné s postavením politických strán v prístupe k možnosti ovplyvňovať chod štátu a to ani vtedy, ak môžu mať prostredníctvom ovplyvňovania mienky časti verejnosti vplyv na rozhodovanie politikov. Rovnaký nepriamy vplyv môžu mať aj podnikateľské subjekty, či združenia právnických osôb, od ktorých sa plošné zbieranie a zverejňovanie údajov prispievateľov na ich činnosť nevyžaduje.
Plošné zbieranie, oznamovanie darcov tak orgánom verejnej moci ako aj ich poskytovanie verejnosti už Súdny dvor Európskej únie označil za obmedzenie práva na súkromie. Konkrétne konštatuje, že ustanovenia, ktoré ukladajú povinnosť alebo zakladajú možnosť oznámiť verejnému orgánu osobné údaje, ako sú meno, bydlisko alebo finančné zdroje fyzických osôb, sa musia v prípade neexistencie súhlasu týchto fyzických osôb a bez ohľadu na neskoršie použitie predmetných údajov považovať za zásah do ich súkromného života, a teda za obmedzenie práva zaručeného v článku 7 Charty bez toho, aby tým bolo dotknuté ich prípadné odôvodnenie. To isté platí aj pokiaľ ide o ustanovenie stanovujúce poskytovanie týchto údajov verejnosti.
- Nejasné zostávajú kontrolné právomoci registrových orgánov, ktoré po novom majú vyhodnocovať výkazy obsahujúce údaje o príjmoch a výdavkoch mimovládnych neziskových organizácií ako aj zoznamy členov orgánov. V prvom rade nie je zo znenia zákona zrejmé, čo presne bude súčasťou výkazu, keďže až po nadobudnutí účinnosti zákona dôjde k vydaniu opatrenia Ministerstvom financií SR. Výkon kontrolných právomocí však nie je zverený ministerstvu financií, ale registrovým orgánom, ktorými je Ministerstvo vnútra SR a okresné úrady. Vzhľadom na to, že nie je zrejmé, aké konkrétne kontrolné právomoci budú registrové orgány vykonávať a aké dodatočné informácie budú môcť vyžadovať, považujeme to za neprimeraný zásah do slobody združovania občanov garantovanej čl. 29 Ústavy SR. Zákon by mal jasne definovať napríklad, že registrové úrady sú oprávnené kontrolovať správnosť údajov alebo si na účel kontroly obsahu výkazu vyžiadať konkrétne účtovné doklady, či účtovné závierky a výročné správy. Vágne definované kontrolné právomoci vytvárajú pre mimovládne neziskové organizácie právnu neistotu a sú v rozpore s čl. 2 ods. 1 Ústavy SR, ktorá jasne hovorí, že orgány verejnej správy sú oprávnené konať v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon. Pričom rozsah a spôsob výkonu kontrolnej činnosti v danom právnom predpise nie je jasne definovaný.
Súdny dvor EÚ aj tu navyše konštatoval, že právne predpisy, ktoré významne sťažujú činnosť alebo fungovanie združení, či už posilnením požiadaviek týkajúcich sa ich registrácie, obmedzením ich schopnosti získavať finančné zdroje, uložením povinnosti podávať vyhlásenie a povinnosti zverejňovania, ktoré môžu o nich vyvolávať negatívny obraz, alebo ich vystavením riziku sankcií, osobitne ich rozpustenia, predstavujú obmedzenie slobody združovania.
- Zaradenie občianskych organizácií medzi povinné osoby podľa zákona o slobode informácií je diskriminačné, teda v rozpore so zásadami rovnakého zaobchádzania definovanými v čl. 13 ods. 3 Ústavy SR, keďže obdobne ako mimovládne neziskové organizácie získavajú aj podnikateľské subjekty financie z verejných zdrojov, avšak tieto subjekty nemajú povinnosť vybavovať žiadosti o poskytnutie informácií týkajúce sa nakladania s týmto finančnými zdrojmi.
Všetky informácie o nakladaní s verejnými zdrojmi, ktoré môžu občania získať od mimovládnych neziskových organizácií sú už buď verejne dostupné (zmluvy uzatvárané s mimovládnymi neziskovými organizáciami sú zverejnené v Centrálnom registri zmlúv a informácie o použití prostriedkov získaných z podielu zaplatenej dane z príjmu sú uverejňované v Obchodnom vestníku) alebo informácie o použití finančných prostriedkov z verejných zdrojov majú k dispozícii štátne orgány a orgány samosprávy, ktorým mimovládne neziskové organizácie predkladajú vyúčtovania a záverečné správy z projektov, ktoré realizovali. Už v súčasnosti teda občania môžu získať všetky informácie o nakladaní s verejnými zdrojmi od orgánov verejnej správy. Jediné, čo sa touto zmenou zákona dosiahne je administratívne zaťaženie mimovládnych organizácií ako aj orgánov verejnej správy, ktoré budú musieť vybavovať žiadosti občanov, ktoré sa netýkajú nakladania s verejnými zdrojmi.
Postup pri vybavovaní žiadosti o informácie mimovládnymi neziskovými organizáciami je navyše natoľko zmätočný, nejasný a neupravený, že vytvára obrovskú právnu neistotu tak pre občanov ako aj pre mimovládne neziskové organizácie, že ako taký je v rozpore s princípmi právnej istoty a teda s čl. 1 ods. 1 Ústavy SR.
Vážený pán prezident, nakoľko schválený zákon považujeme v tejto podobe za protiústavný, zneužiteľný a v niektorých bodoch nevykonateľný, dovoľujeme si obrátiť sa na Vás so žiadosťou, aby ste predmetnú právnu normu nepodpísali a vrátili ju na prerokovanie do NR SR.
Nebránime sa diskusii o zlepšovaní a skvalitnení právneho prostredia pre mimovládne neziskové organizácie. Nakoniec, počas Vašej vlády, sme spoločne – štát a občianska spoločnosť – vypracovali legislatívnu úpravu, ktorá do praxe zaviedla register mimovládnych neziskových organizácií v SR. Nebránime sa zvyšovaniu transparentnosti. Odmietame však diskrimináciu, zbytočnú byrokraciu a opatrenia, ktoré by svojou nejasnosťou a zneužiteľnosťou mohli zasiahnuť desiatky tisíc subjektov pri napĺňaní ich verejnoprospešnej misie.
V prípade akýchkoľvek nejasností sú naši predstavitelia a naši právni zástupcovia pripravení doplniť informácie a argumentáciu potrebnú pre posúdenie zákona z pohľadu rozporov s Ústavou SR či európskou legislatívou a jeho prípadné vrátenie do NR SR.
Za výkonný výbor, Radu a členské organizácie Platformy pre demokraciu:
- Miroslava Ábelová, Greenpeace Slovensko
- Michaela Bagalová, Bratislavské dobrovoľnícke centrum
- Katarína Batková – riaditeľka VIA IURIS a členka Výkonného výboru Platformy pre demokraciu
- Ján Liam Bendo – prezident Aliancie Stredoškolákov
- Fedor Blaščák – riaditeľ Nadácie otvorenej spoločnosti a člen Výkonného výboru Platformy pre demokraciu
- Róbert Blaško, riaditeľ kultúrnych centier Stanica a Nová synagóga Žilina
- Silvia Cochová, riaditeľka Centra dobrovoľníctva, n.o.
- Jana Červenáková – Nezisková organizácia VIATICUS
- Krasimír Damjanov, Občianska iniciatíva Lučenec
- Zuzana Denková, iniciatíva Banská Štiavnica nebude ticho!
- Laura Dittel – výkonná riaditeľka Karpatskej nadácie a členka Výkonného výboru Platformy pre demokraciu
- Marcela Dobešová – riaditeľka Centra poradenstva a vzdelávania, n.o.
- Monika Fričová, štatutárka Platformy rodín detí so zdravotným znevýhodnením
- Róbert Furiel, Saplinq, o.z.
- Ján Gálik, Košice spoločne
- Ondrej Gallo, Nadácia pre deti Slovenska
- Tomáš Hallon – koordinátor Platformy pre demokraciu
- Radoslav Herda, predseda združenia SLOVENSKÝ PACIENT
- Michal Horský, DEMDIS
- Lukáš Hrošovský, predseda Združenie Informačných a poradenských centier mladých v SR (ZIPCeM)
- Maroš Chmelík, riaditeľ Centra komunitného organizovania
- Lucia Jakabová, predsedkyňa Metanoia centrum, o.z.
- Zuzana Janíčková, riaditeľka AtriumBB
- Michal Karako, predseda OZ Stará jedáleň
- Alexandra Kárová, riaditeľka, OZ Vagus
- Michal Kišša, výkonný riaditeľ, Nadácia Pontis
- Martina Kolesárová, výkonná riaditeľka, Nadácia Pontis
- Ivana Kriek, projektová manažérka, Občianske združenie Psychiatria nie je na hlavu
- Elena Gallo Kriglerová, Centrum pre výskum etnicity a kultúry-CVEK, riaditeľka
- Michal Klembara, riaditeľ OZ Malý Berlín
- Adela Klepáková, podpredseda Pražská kaviareň, zapsaný spolek v Česku
- Cyprián Koreň, iniciatíva Kremnica nie je ticho.
- Martin Kováč, predseda OZ Starokatolíci na Slovensku
- Viktor Križo, štatutár, Inklucentrum – Centrum inkluzívneho vzdelávania
- Lucia Kubíny, štatutárna zástupkyňa o.z. Tanana
- Marián Kulich, OZ Mier Ukrajine
- Žofia Kutlíková Jakubová, OZ Pestrec
- Nina Kurz, Nadácia Jána Langoša
- Rasťo Kužel, výkonný riaditeľ MEMO 98
- Katarína Levčíková, riaditeľka, Mareena
- Juraj Lizák, riaditeľ kancelárie Rady mládeže Slovenska
- Martin Macko, výkonný riaditeľ Iniciatívy Inakosť
- Barbora Majerová, štatutárka Sytev
- Eduard Marček, predseda, Slovenské centrum fundraisingu
- Nina Matušinská, Občianská Platforma Piešťany
- Richard Medal, riaditeľ Centra environmentálnych aktivít
- Peter Medveď, Nadácia Ekopolis
- Grigorij Mesežnikov, prezident Inštitútu pre verejné otázky
- Jana Miháliková, štatutárka o.z. YouthWatch
- Miroslava Mittelmannová, programová riaditeľka, Liga za ľudské práva
- Andrea Najvirtová, riaditeľka Človek v ohrození, n.o.
- Peter Németh, štatutárny zástupca Platforma komunitných centier
- Miloš Ondrášik, riaditeľ, The Duke of Edinburgh’s International Award Slovensko, o.z.,
- Robert Pakan, štatutár NOMANTINELS
- Tomáš Pataki, o.z. Kompromis – Kompromisszum, štatutár
- Zuzana Petková, Nadácia Zastavme korupciu
- Eva Plánovská, štatutárka, Nezisková organizácia SEEDS
- Ivana Poláčková, riaditeľka CEEV Živica
- Sandra Polovková, riaditeľka Post Bellum SK
- Veronika Poklembová, riaditeľka, ETP Slovensko
- Juraj Rizman – člen Výkonného výboru Platformy pre demokraciu
- Marek Roháček, predseda OZ Návrat
- Lucia Rosáková, o.z. InkluCiTy, štatutárka
- Magdaléna Rothová, štatutárka, Asociácia pre kultúru, vzdelávanie a komunikáciu
- Vladimír Sloboda, Združenie občanov miest a obcí Slovenska
- Martina Strmeňová, občianska platforma Nie v našom meste
- Zuzana Suchová, správkyňa neinvestičný fond Donio
- Lucia Szabová, Klimatická koalícia
- Štefan Szabó, štatutár o.z. SOSNA
- Pavol Ščasný, Združenie STORM, štatutár
- Zuzana Thullnerová, riaditeľka Centra pre filantropiu, n.o.
- Filip Vagač – Programový riaditeľ Platforma pre demokraciu, člen Výkonného výboru
- Veronika Fishbone Vlčková, riaditeľka Nadácie Milana Šimečku
- Andrej Vršanský, riaditeľ Ligy za duševné zdravie
- Samuel Zubo, predseda Srdcom doma o.z.
- Lukáš Zorád, riaditeľ PDCS
- Milan Zvada, štatutár, Záhrada – Centrum nezávislej kultúry, n.o.

Otvorený list Platformy pre demokraciu
Kontakt pre médiá:
E-mail: media@viaiuris.sk