10 odpovedí na najčastejšie otázky k § 363 TP
Hoci o § 363 TP počul asi každý, je to predsa len komplikovaná právna téma. Preto sme spísali 10 odpovedí na najčastejšie otázky, ktoré sa nás ľudia pýtajú o § 363 TP a o cieľoch verejnej výzvy za jeho zmenu.
2. Prečo § 363 TP vadí len vám?
3. Prečo ste sa tým doteraz nezaoberali?
4. Čo to vlastne je § 363 TP?
5. Aký je problém s § 363 TP?
6. Aké zmeny § 363 TP navrhujete?
7. Čo znamená, že je použitie § 363 TP nepredvídateľné?
8. Prečo sa miešate do politických tém?
9. Kto vám dal mandát meniť zákony
10. Je to kampaň proti Marošovi Žilinkovi?
Chcete zrušiť § 363 TP?
Nie, nechceme ho zrušiť, ale navrhujeme jeho úpravy. Tento mimoriadny opravný prostriedok považujeme za veľmi dôležitú súčasť Trestného poriadku a bolo by chybou, keby bol zrušený. Cieľom § 363 TP je prispieť k rýchlej náprave, ak je obvinený presvedčený, že polícia alebo prokuratúra vydala v prípravnom konaní nezákonné rozhodnutie. Dnes je však aplikácia § 363 TP mimoriadne netransparentná a nepredvídateľná, preto sme spolu s Nadáciou Zastavme korupciu spustili verejnú výzvu za zmeny § 363 TP, nie za jeho zrušenie.
Prečo § 363 TP vadí len vám?
Na nedostatky § 363 TP dlhodobo upozorňujú okrem nás aj iní odborníci či inštitúcie:
Maroš Žilinka pri verejnom vypočutí uchádzačov o pozíciu generálneho prokurátora hovoril, že by bolo dobré zaoberať sa § 363 TP, lebo robí šarapatu. Povedal tieto slová:
„Bolo by dobré zaoberať sa tým (§ 363 TP, pozn.) a ono je to aj v programovom vyhlásení vlády, to oprávnenie generálneho prokurátora zrušovať právoplatné rozhodnutia v prípravnom konaní, pretože toto nám hlavne na ÚŠP robilo posledné roky šarapatu…”
zdroj: https://tv.nrsr.sk/archiv/ine/8/4273
Vláda SR sa vo svojom programovom vyhlásení, teda v dokumente, ktorý deklaruje jej politické priority na najbližšie volebné obdobie, zaviazala preskúmať možnosti zúženia § 363 TP:
“Vláda SR bude dôsledne trvať na dodržiavaní zákazu negatívnych pokynov a okrem iného v tejto súvislosti preskúma zúženie právnej úpravy § 363 Trestného poriadku tak, aby zodpovedala jej pôvodnému zmyslu.”
zdroj: https://www.nrsr.sk/web/Dynamic/DocumentPreview.aspx?DocID=494677
Európska komisia vo svojich odporúčaniach pre zlepšenie situácie v oblasti právneho štátu hovorí, že Slovensko by malo upraviť právomoci generálneho prokurátora:
“Odporúčame zlepšiť koordináciu medzi rôznymi orgánmi činnými v trestnom konaní a zabezpečiť objektivitu rozhodnutí prokuratúry, a to aj pokračovaním v presadzovaní takých legislatívnych zmien, ktorých cieľom je obmedziť právomoc generálneho prokurátora rušiť rozhodnutia prokuratúry. Cieľom odporúčania je podporiť solídne výsledky dosiahnuté pri vyšetrovaní prípadov korupcie na vysokej úrovni.”
zdroj: https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/4_1_194542_comm_recomm_en.pdf
Prečo ste sa tým doteraz nezaoberali?
Čo to vlastne je § 363 TP?
§ 363 TP je mimoriadny opravný prostriedok, ktorý dáva generálnemu prokurátorovi právomoc zrušiť akékoľvek právoplatné rozhodnutia prokuratúry alebo polície, ktoré sú vydané v prípravnom konaní, ak týmito rozhodnutiami bol porušený zákon.
Toto oprávnenie by malo prispieť k rýchlej náprave, ak sa v prípravnom konaní vydalo nezákonné rozhodnutie. Rozhodnutie o tom, kedy sa použije § 363 TP, je výsostné právo generálneho prokurátora. On sám sa rozhodne, v ktorom prípade ho použije a v ktorom nie.
Technicky je § 363 len jedna veta v Trestnom poriadku:
“Generálny prokurátor zruší právoplatné rozhodnutie prokurátora alebo policajta, ak takým rozhodnutím alebo v konaní, ktoré mu predchádzalo, bol porušený zákon.”
Dôsledkom takejto vágnej definície je, že § 363 TP je možné aplikovať netransparentne a napredvídateľne, preto sme presvedčení, že je potrebné znenie paragrafu zmeniť.
Aký je problém s § 363 TP?
Najväčšia hrozba § 363 TP je v tom, že do rúk jedného človeka koncentruje príliš širokú a silnú právomoc zasiahnuť do akéhokoľvek trestného stíhania na Slovensku ešte pred tým, ako sa dostane na súd. Takú právomoc nemá nikto iný na Slovensku a to považujeme za obrovské riziko bez ohľadu na to, kto je práve vo funkcii generálneho prokurátora.
Aktuálna podoba § 363 TP má aj ďalšie zásadné nedostatky:
- Aplikácia tohto paragrafu v jeho súčasnom znení je netransparentná a nepredvídateľná.
- § 363 TP umožňuje generálnemu prokurátorovi nepriamo obchádzať zákaz negatívnych pokynov.
- Rozhodnutie generálneho prokurátora o použití § 363 TP je nepreskúmateľné a neexistuje voči nemu žiadny opravný prostriedok.
Kombinácia týchto faktorov vytvára priestor pre také rozhodnutia, ktoré môžu zásadným spôsobom znižovať dôveru verejnosti v spravodlivosť trestných stíhaní na Slovensku, a to bez ohľadu na to, kto je práve vo funkcii generálneho prokurátora.
Aké zmeny § 363 TP navrhujete?
Predpokladom pre používanie postupu generálneho prokurátora podľa § 363 TP by malo byť splnenie niekoľkých podmienok:
- postup generálneho prokurátora musí byť transparentný,
- ide o mimoriadny opravný prostriedok, a teda jeho výnimočnosť musí byť zachovaná,
- používanie postupu podľa § 363 TP nesmie obchádzať zákaz tzv. negatívnych pokynov voči podriadeným prokurátorom,
- postup generálneho prokurátora podľa § 363 TP musí byť predvídateľný, vzbudzovať dôveru a nenarúšať právne istoty.
Celé znenie našich návrhov nájdete v texte verejnej výzvy za zmeny § 363 TP.
Čo znamená, že je použitie § 363 TP nepredvídateľné?
V právnom štáte musí existovať právna istota. To znamená, že v podobných prípadoch musia štátne orgány postupovať podobne. Ak tomu tak nie je a štátne orgány v podobných prípadoch postupujú či rozhodujú rozdielne, ľudia nevedia predpokladať právne dôsledky svojho konania a nevedia, kedy konajú v súlade so zákonom a kedy nie, čo narúša ich právnu istotu. Zároveň vznikajú oprávnené pochybnosti o tom, či štátne orgány konajú spravodlivo a nezávislo.
Prečo sa miešate do politických tém?
To, že o nejakej téme či probléme rozprávajú politici, ešte neznamená, že je to výlučne politická téma. Podoba § 363 TP je predovšetkým odborný právny problém, ktorému sa venujeme dlhodobo. Tu si môžete prečítať našu analýzu § 363 TP, ktorú sme vypracovali už v roku 2019 a vtedy to nikto nepovažoval za politickú tému. Už takmer 30 rokov je našim cieľom prinášať návrhy na také systémové riešenia, vďaka ktorým sa podarí zlepšovať právny štát na Slovensku. S rovnakým zámerom dnes navrhujeme zmeny § 363 TP.
Kto vám dal mandát meniť zákony?
My nemeníme zákony, ale navrhujeme ich zmeny, a to je zásadný rozdiel. Svoj čas a vedomosti sme použili na to, aby sme vypracovali návrhy na zmeny § 363 TP. Teraz musíme presvedčiť aspoň 10 000 ľudí, aby verejnú výzvu s našimi návrhmi podporili svojim podpisom.
Práve podpora týchto ľudí je naším mandátom. Ak sa nám to podarí, tak môžeme nami vypracované návrhy predložiť parlamentu a vláde. Politici a političky sa môžu našimi návrhmi zaoberať, ale rovnako ich aj môžu rovno hodiť do koša. Rozhodnutie je na nich.
V demokratickej spoločnosti môže rovnako ako my postupovať ktorýkoľvek občan, alebo občianske združenie. Ak chcete aj vy navrhovať zmeny zákonov, tak v našom Občianskom kompase nájdete podrobné návody Ako sa zapojiť do tvorby zákonov a tiež Ako správne spísať petíciu.
Je to kampaň proti Marošovi Žilinkovi?
Nie, nie je. Sám Maroš Žilinka vyhlásil, že by bolo dobré sa § 363 TP zaoberať a my s ním súhlasíme.
V našej kampani sa snažíme o zmeny konkrétneho ustanovenia Trestného poriadku. Nehodnotíme rozhodnutia pána generálneho prokurátora, ale upozorňujeme na nedostatky mimoriadneho opravného prostriedku. Keď hovoríme o nedostatkoch dnešnej podoby § 363 TP, tak explicitne uvádzame, že riziká z nich vyplývajúce hrozia bez ohľadu na to, kto práve je vo funkcii generálneho prokurátora.
Bez vašej podpory § 363 TP nezmeníme ?
Paragrafu 363 TP sa môžeme venovať len vďaka finančnej podpore od ľudí ako ste Vy, ktorým záleží na tom, aby sa zákony používali transparentne a spravodlivo.
Blog VIA IURIS
Kontakt pre médiá:
media@viaiuris.sk
Projekt ‘Piliere právneho štátu’ je podporený z programu ACF – Slovakia, ktorý je financovaný z Finančného mechanizmu EHP 2014-2021. Správcom programu je Nadácia Ekopolis v partnerstve s Nadáciou otvorenej spoločnosti Bratislava a Karpatskou nadáciou.
Mohlo by vás zaujímať